Σε αυτό το άρθρο θα ασχοληθούμε με τα φρένα και πιο συγκεκριμένα τα τακάκια.
Πως θα ξέρεις ότι χρειάζονται αλλαγή τα τακάκια;
Ποια είναι τα σημάδια που θα σε προειδοποιήσουν;
Καταρχάς, ας ξεκινήσουμε με κάποιες γρήγορες απαντήσεις:
Αν κάθε φορά που πατάς το πεντάλ του φρένου ακούς έναν τσιριχτό θόρυβο, αυτό σημαίνει ότι τα τακάκια έχουν φθαρεί και χρειάζονται αλλαγή. Καλό είναι αντικαθιστάς τα τακάκια κάθε 20 με 40.000 χιλιόμετρα. Ανάλογα με τη χρήση.
Στα αυτοκίνητα που διαθέτουν σύστημα ειδοποίησης φθοράς των φρένων, όταν ανάψει η αντίστοιχη λυχνία, απομένουν περίπου 3.000 χιλιόμετρα μέχρι τα τακάκια να φτάσουν στο τέλος.
Σημάδια ότι τα τακάκια χρειάζονται αλλαγή
Συνήθως, μπορείς να καταλάβεις ότι τα τακάκια έχουν φθαρεί εξαιτίας της χαμηλής απόδοσης των φρένων. Για να είσαι σίγουρος όμως, τα παρακάτω είναι κάποια επιπλέον σημάδια που θα πέσουν στην αντίληψή σου:
Τσιριχτός θόρυβος ή θόρυβος έντονης τριβής κάθε φορά που πατάς το πεντάλ του φρένου
Το πεντάλ του φρένου μπορεί να είναι σε πιο χαμηλή θέση απ’ότι συνήθως
Δονήσεις στο πεντάλ του φρένου ή το τιμόνι, που προειδοποιούν για έντονη τριβή
Πολλή μαύρη σκόνη στις ζάντες του αυτοκινήτου (κυρίως στις μπροστινές)
Χαμηλή απόδοση των φρένων
Για να παραμένεις ασφαλής στο δρόμο είναι σημαντικό να μπορείς να φρενάρεις το αυτοκίνητο εκεί που δεν το περιμένεις, άμεσα και αποτελεσματικά. Αυτός είναι ο ορισμός ενός αποτελεσματικού φρεναρίσματος.
Αν δεν συμβαίνει αυτό αλλά αντίθετα αντιλαμβάνεσαι με τις αισθήσεις σου περίεργα συμπτώματα κάθε φορά που πατάς το πεντάλ του φρένου, τότε πρέπει να απευθυνθείς σε κάποιον ειδικό.
Πόσα είδη τακακίων υπάρχουν και ποιο είναι καλύτερο;
Όπως και σε όλα τα μεγάλα ερωτήματα σε αυτή τη ζωή, έτσι και στο δικό μας δεν υπάρχει μια συγκεκριμένη απάντηση για το ποιο είδος τακακίων είναι καλύτερο. Εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες, όπως η χρήση για την οποία προορίζεται.
Ωστόσο αυτό δεν σημαίνει ότι δεν πρέπει να ξέρεις τα θετικά και τα αρνητικά κάθε επιλογής.
Τα σύγχρονα τακάκια λοιπόν είναι κατασκευασμένα από τέσσερις κατηγορίες υλικών:
- Από μη-μεταλλικά υλικά (είναι μαλακά για τους δίσκους αλλά παράγουν αρκετή σκόνη και έχουν μικρή διάρκεια ζωής)
- Από ημι-μεταλλικά υλικά (είναι ανθεκτικά αλλά απαιτούν δύναμη για να παράγουν τη ροπή πέδησης)
- Από πλήρως μεταλλικά υλικά (διαρκούν πολύ καιρό αλλά απαιτούν πολύ δύναμη και καταστρέφουν γρήγορα τους δίσκους)
- Από κεραμικά υλικά (μια καλή λύση μεταξύ διάρκειας και δύναμης. Το κύριο μειονέκτημα είναι ότι δεν απομακρύνουν τη θερμότητα με αποτέλεσμα να υπάρχει κίνδυνος να προκληθεί στρέβλωση στο ίδιο το τακάκι ή σε άλλο εξάρτημα των φρένων.)
Πως βοηθούν τα τακάκια στο φρενάρισμα;
Τα τακάκια στεγάζονται μέσα σε ένα κέλυφος που βρίσκεται πάνω από τη δισκόπλακα του τροχού, το οποίο συχνά θα ακούσεις ως «δαγκάνα» φρένων και περιλαμβάνει ένα ή και περισσότερα έμβολα (πιστόνια). Θα έχεις ακούσει για τις διπίστωνες ή τετραπίστωνες δαγκάνες…
Όταν πατήσουμε λοιπόν το πεντάλ του φρένου, το έμβολο αποκτά κίνηση μέσω του υδραυλικού συστήματος και πιέζει το τακάκι προς τον δίσκο. Όσο η πίεση του τακακίου αυξάνεται, τόσο το αυτοκίνητο φρενάρει.
Προσδόκιμο ζωής και φθορά
Όσο περνάει ο καιρός, η φθορά που προκαλείται στα τακάκια από την τριβή με τις δισκόπλακες απαιτεί την αντικατάστασή τους. Συνήθως το προσδόκιμο ζωής των τακακίων είναι 20 με 40.000 χιλιόμετρα. Φυσικά εξαρτάται από τη χρήση και το στιλ οδήγησης.
Όσο παραμελείς τα φθαρμένα τακάκια, τότε αυξάνεις τις πιθανότητες να παρουσιάσει φθορές και ο δίσκος, του οποίου το κόστος αντικατάστασης είναι φυσικά μεγαλύτερο!
Όταν έρθει η ώρα να αντικαταστήσεις τα τακάκια, επίλεξε ένα ποιοτικό κατασκευαστή. Η ασφάλειά σου δεν δέχεται εκπτώσεις.
Πηγή: spotmechanic.gr